Perform Brand Design

Koszyk

Carrefour

Możemy jeść mądrze

Klient
Carrefour
Rok
2021
Zakres Powiązane projekty

Przed rebrandingiem marka Carrefour zmagała się z brakiem spójnej i rozpoznawalnej komunikacji we wszystkich kanałach. Pomimo silnego logo, wizerunek rozmywał się, od przestrzeni sklepowych, aż po reklamy e-commerce i konieczność rywalizowania na poziomie produktu i budżetu, zamiast marki. Odpowiedzieliśmy na to wyzwanie, tworząc dynamiczny system wizualny, który nadał jej uporządkowany wygląd i charakter. Komunikaty promocyjne stały się bardziej przejrzyste i czytelne dla klientów. Reklama jest teraz jednoznacznie kojarzona z marką, wspierając procesy brand-buildingowe.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak przebiegał nasz proces i jak osiągnęliśmy rebranding, który posłuży przez lata i jak opracowaliśmy markę, która gwarantuje rozpoznawalność w każdej sytuacji.

Carrefour to międzynarodowa, omnikanałowa sieć spożywcza, posiadająca w Polsce ponad 900 sklepów w różnych formatach. Projekt wymagał wyważonego podejścia. Chodziło o to, by zachować kody wizualne, na które marka pracowała latami (takie jak logo i kolory), jednocześnie zaprojektować wyraziste elementy systemu, uspójniające działania online, w obszarze e-commerce, offline, a także w komunikacji wewnątrz sklepów stacjonarnych. Kompleksowa zmiana objęła standaryzację w obszarze identyfikacji i informacji wizualnej, w tym m.in.: promocje cenowe, produktowe i sezonowe oraz wydarzenia okazjonalne.

Carrefour layout system

Prace poprzedziliśmy wszechstronnym audytem wizerunku, który wskazał obszary do poprawy. Badaliśmy materiały online, jak i offline. Audyt to także czas, w którym zlokalizowaliśmy kapitał skojarzeń, na które marka pracowała latami. Był to moment, w którym mogliśmy zdecydować, jak skorzystać z tych skojarzeń, poprawiając to, co nie sprawdziło się w praktyce. Wskazaliśmy również możliwe kierunki rozwoju strategii marki.

W ramach audytu odwiedziliśmy szereg sklepów Carrefour, reprezentujących różne formaty: wielkopowierzchniowy hipermarket, market, express. Zebraliśmy również przykłady najlepszych rynkowych praktyk w postaci dokumentacji fotograficznej otoczenia branżowego, które posłużyły nam jako punkt odniesienia.

Audyt zakończył się pełną inwentaryzacją stanu obecnego. Na podstawie zebranych danych określiliśmy słabe i mocne strony wizerunku sklepów i komunikacji marki oraz niewykorzystane szanse, na których skupiliśmy się podczas procesu. W efekcie, rebrandingowi nadaliśmy charakter ewolucyjny – nowy wizerunek wyrasta z dotychczas stosowanej kodyfikacji.

Dzięki nowym rozwiązaniom klient z łatwością może odnaleźć się zarówno w przestrzeni marketu jak i rozpoznać markę poza sklepem. W wyniku prac nad nowymi standardami uprościliśmy system nawigacji sklepowej.

Podczas prac nad strategią marki na nowo sformułowaliśmy jej esencję. Carrefour to marka w ciągłym rozwoju, dlatego korzystnym rozwiązaniem było podejście ewolucyjne. Działało ono z szacunkiem do obecnej sytuacji marki i tego, jak była postrzegana przed zmianą. Nowa strategia koresponduje z globalną polityką brandu, obecnego w wielu krajach na świecie. Zmieniliśmy archetyp marki oraz hasła, odzwierciedlające nowe pozycjonowanie.

Carrefour to sieć obecna w wielu krajach, a jej największym aktywem jest logo. Stąd sercem systemu identyfikacji uczyniliśmy sygnet znaku Carrefour. Zaprojektowaliśmy kształt, stanowiący najsilniejsze aktywo systemu, który wynika bezpośrednio z budowy znaku marki Carrefour.

Kształt wybraliśmy jako punkt wyjścia do budowania każdego kolejnego komunikatu. Oznacza to, że będzie stosowany w każdym projekcie. Kształt tworzy tło dla wielu informacji sprzedażowych, promocyjnych oraz wizerunkowych.

Uprościliśmy i uspójniliśmy wizerunek. Zastosowanie trzech prostych elementów wizualnych – kształtu (layoutu z sygnetem Carrefour), fontu i koloru – sprawia, że każdy plakat wizualnie nawiązuje do pozostałych. Kształty i layouty z sygnetem uczyniliśmy podstawami żyjącej tożsamości wizualnej Carrefour, dzięki którym na pierwszy rzut oka rozpoznajemy, do jakiej marki należy.

Prace projektowe prowadziliśmy równocześnie dla komunikacji online i offline. W Perform Brand Design stosujemy metodę symultaniczną zamiast liniowej. Wybieramy metodę zwinną (agile), traktując projekt pełnej koncepcji jak 2-4 tygodniowy sprint, nie rozdrabniając się na etapy akceptowania poszczególnych elementów graficznych.

Dzięki temu, projektując rozwiązania dla sklepów, jednocześnie myśleliśmy o obecności marki w internecie. Nasze podejście odpowiada naturalnemu stanowi rzeczy – klienci doświadczają marki naprzemiennie, raz online, raz offline, i za każdym razem muszą wiedzieć, z jaką marką mają do czynienia.

Zaproponowaliśmy rozwiązania, dzięki którym klienci z łatwością odnajdą się zarówno w przestrzeni sklepowej, jak i rozpoznają markę poza sklepem. Ma to szczególne zastosowanie w branży e-commerce, gdzie oferowane produkty są czasami do siebie bardzo podobne. Nasze filozofia daleka jest od reklamowania jedynie produktu. Chodzi przede wszystkim o to, aby towar został kupiony właśnie w Carrefour, a klient zapamiętał sklep, w którym dokonał płatności i regularnie do niego wracał.

Zaplanowany system wizualny przygotowaliśmy dla sklepów pilotażowych, które wdrożyły i testowały nowy wizerunek. W wyniku prac nad standardami marki uprościliśmy nawigację sklepową i wyróżniliśmy komunikaty dotyczące promocji oraz ofert sezonowych. Kompleksowo uporządkowaliśmy architekturę informacji sklepowej: od nawigacji, przez poszczególne sekcje, po wizerunek cenowy.

Zaprojektowaliśmy nowe moduły cenowe, które w przejrzysty sposób prezentują złożone mechanizmy rabatowe oraz promocyjne. Stworzyliśmy komunikaty wizerunkowe i cenowe w postaci praktycznych szablonów, z których może korzystać zarówno dział graficzny, jak i zewnętrzne agencje reklamowe.

Poszczególne sekcje sklepowe, np. wizerunek Strefy Sportu, uczyniliśmy spójnymi ze sprzedażowym. Dla Strefy Sportu został wybrany nowy kolor, co jest jedyną zmianą kolorystyczną, jakiej dokonaliśmy w systemie. Decyzję uzasadniliśmy wyjątkowością strefy, która zasługiwała na aktywne wizualnie wyróżnienie w przestrzeni sklepowej.

Dla marek własnych w sieci opracowaliśmy nowy, wizualny podsystem oparty o dedykowany pattern. To zupełnie nowy element identyfikacji wizualnej marki, lecz wygląda tak naturalnie, jakby był z Carrefourem od zawsze!

Podczas rebrandingu naszym celem jest zawsze uproszczenie i maksymalizacja efektywności. Dzięki patternowi z łatwością kierujemy wzrok klienta na produkty marki Carrefour. Klient od razu rozpoznaje strefy, kojarząc je z przystępnymi cenami i jakością sieciowych marek własnych.

Pattern wynika bezpośrednio z budowy logo sieci, dlatego od razu się z nią kojarzy. Dzięki temu nie trzeba dużych nakładów finansowych, aby klienci powiązali go z marką. To łatwiejszy i bardziej efektywny sposób niż wprowadzanie wciąż nowych kolorów.

Dla marki zaproponowaliśmy także zupełnie nową linię ikon dla różnych sposobów dostaw, które można stosować wszechkanałowo. Piktogramy odgrywają ważną rolę w identyfikacji wizualnej tylko wtedy, gdy są zgodne z kształtami i stylami marki. Wtedy skutecznie wzmacniają wizerunek. Ikony przygotowane dla Carrefour niosą symboliczne znaczenie i współtworzą spójny styl wizualny, harmonizując z jej estetyką.

Zadbaliśmy o system tak, aby nowa strona internetowa, aplikacja mobilna oraz reklamy e-commerce były spójne z wizerunkiem sklepu. W percepcji klienta komunikaty online i offline wzajemnie się przeplatają, co wpływa na sposób korzystania z usług marki Carrefour. Dlatego tak ważne jest, aby wzajemnie się wspierały i uzupełniały: aplikacja kierowała użytkowników do sklepu, a komunikaty sklepowe skutecznie zachęcały do pobrania aplikacji.

Stworzone przez nas zasady zaadaptowaliśmy także na system bannerów promocyjnych, reklamy w social media, Google Ads oraz komunikację newsletterową. Tak powstał kompleksowy system wizualny, oparty na kształtach, kolorach i wzorach, jako najsilniejszych aktywach marki. Pozwala on na pełną standaryzację 360°, tworząc spójny, a jednocześnie ciekawy, angażujący i różnorodny przekaz.

Podsumowanie

Marka Carrefour zyskała jednolitą komunikację wizualną. Nasz dynamiczny, żyjący system wizualny uporządkował całość, sprawiając, że komunikaty marki są łatwo rozpoznawalne. Promocje stały się czytelne i przejrzyste, strona internetowa nabrała unikalnego charakteru, a reklamy stały się nie do pomylenia z innymi markami. Dzięki patternom wyróżniliśmy wybrane sekcje produktowe na półkach i alejach sprzedażowych. Wnętrza sklepów zyskały nowy, zorganizowany wygląd i charakterystyczny look&feel marki Carrefour.

Referencje

Zespół wykazał się odpowiednim, wyważonym podejściem – została zachowana spójność z dotychczas stosowaną kodyfikacją marki, jednocześnie powstał wyrazisty wizerunek możliwy do zastosowania w komunikacji 360 stopni. Pragnę wyrazić wysokie uznanie i zadowolenie ze współpracy. Specjaliści Perform sprostali naszym największym wymaganiom i oczekiwaniom. Stąd, bez cienia wątpliwości, gorąco polecam usługi agencji w obszarze brandingu, rebrandingu i refreshingu marki.


Michał Sacha
Dyrektor Marketingu, Digital, IT i E-commerce

Następny projekt
Słonie na Balkonie
Pomagają dzieciom po traumie

Koszyk

Zamknij