Perform Brand Design

Koszyk

Rainbow

R jak Różnorodność

Klient
Rainbow
Rok
2016
Zakres

Rainbow Tours zwrócił się do nas z kilkoma problemami wizerunkowymi. Pierwszym celem rebrandingu było szybkie zwiększenie liczby młodszych nabywców, ponieważ marka w tej grupie zaczynała tracić popularność. Drugim wyzwaniem, z jakim skutecznie się zmierzyliśmy, było poradzenie sobie z konkurencją naśladującą komunikację marki. W efekcie opracowaliśmy markę żywą, zgodną z nurtem living identity. Markę, która nie tylko zyskuje uznanie, ale również z roku na rok zdobywa coraz większą liczbę klientów.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak przebiegał nasz proces i jak osiągnęliśmy efekt końcowy – markę, której nie można skopiować, markę lubianą, ale i kupowaną oraz rebranding na lata.

Audyt wykazał, że marka ma swoje słabe punkty. Po każdej kampanii następowały wzrosty sprzedaży, ale nie tylko dla Rainbow, dla całej kategorii. Rainbow nie promował tylko siebie, lecz ogólnie wycieczki, wakacje i wypoczynek. Problem pogłębiała duża dowolność w kreacji. Marka cierpiała na brak spójności. Dochodziło do sytuacji, w których inwestowano w „innowacyjny” projekt okładki katalogu czy kampanii, ale w kolejnym sezonie cała branża wpadała na bliźniaczo podobny pomysł. Ciągła pogoń za własnym stylem prowadziła do sytuacji, w której budżet reklamowy marki wspierał wzrosty sprzedaży u konkurencji. Dlatego zaproponowaliśmy rewolucyjny rebranding, oparty na elementach graficznych niemożliwych do skopiowania.

Projekt rebrandingu rozpoczęliśmy od pochylenia się nad strategią marki. Zamknęliśmy ją dosłownie w jednym słowie: R jak Różnorodność. R jak Radość. R jak Rainbow. Dla nas strategia to nie tylko chwytliwe hasło, ale przede wszystkim praktyka – pomysł na powtarzalną i ciekawą komunikację, której klient doświadcza na co dzień. Dlatego naturalnym krokiem w zmianie był uproszczenie nazwy. Z długiego „Rainbow Tours” przekształciliśmy ją na przystępne „Rainbow”. Taką nazwę umieściliśmy w logotypie i zaproponowaliśmy przeniesienie witryny internetowej na nowy, najprostszy z możliwych adres r.pl.

Awatarem marki uczyniliśmy eRkę, która działa jako sygnet. Jednocześnie stanowi punkt wyjścia dla systemu identyfikacji. W kontur eRki wpisujemy slogany, krajobrazy charakterystyczne dla danego miejsca podróży lub tworzymy na jej podstawie nowe logo submarek Rainbow. Poprzez zabawę znakiem, zaopiekowaliśmy się również pomysłem na architekturę marki – teraz nie ma wątpliwości, jak będą projektowane logo kolejnych ofert, produktów lub usług pod parasolem Rainbow.

Obecne katalogi wycieczkowe wyróżniają się unikalnym look&feel. Elementy wizualne, takie jak kontur litery „R” wypełniony ilustracją, są niemożliwe do skopiowania przez inne firmy. Dzięki temu w salonach multibrandowych oferta Rainbow jest natychmiast rozpoznawalna i nie do pomylenia z propozycjami konkurencyjnych touropertorów.

Opracowaliśmy krój pisma Rainbow, który z czasem stał się rozpoznawalnym elementem każdego materiału marketingowego. Font i kompozycja są silnymi wyróżnikami i aktywami wizualnymi, dzięki którym klienci identyfikują markę nawet bez użycia logo w każdym komunikacie.

Dedykowany krój pisma jest sercem systemu identyfikacji marki. Font nadaje charakterystyczny wygląd każdemu projektowi. Sprawdź poniżej, jak działa w praktyce, wpisując swój tekst w poniższe pola.

Wpisz swój tekst...
Wpisz swój tekst...
Wpisz swój tekst...

Liternictwo wynika z budowy eRki zastosowanej w logo. Font harmonizuje i koresponduje z budową logotypu i linii piktogramów, tworząc spójny wizerunek marki. Krój Rainbow to jednoelementowe pismo o ciepłym, przyjaznym rysunku i solidnej budowie liter z zaokrąglonymi zwieńczeniami kresek. Rodzina pism Rainbow obejmuje trzy odmiany: Display, Regular i Bold. Display przyciąga uwagę i stanowi podstawę krótkich tytułów i haseł marki. Regular i Bold są stosowane w dłuższych pasażach tekstu.

W Perform Brand Design łączymy funkcjonalność z estetyką. Nasze standaryzacje zamykamy w prostych wytycznych, które przyspieszają i ułatwiają tworzenie nowych materiałów promocyjnych. Dzięki nim zapewniamy marce nie tylko jednorodność graficzną, ale i atrakcyjną różnorodność. Marka jest spójna, ale nie nudna. Z wytycznych korzystają działy graficzne oraz agencje zewnętrzne obsługujące klienta.

Linia piktogramów zgodnych z wizualnym charakterem identyfikacji, zestaw kształtów do zastosowania w każdym projekcie oraz paleta dobranych kolorów tworzą spójny i żyjący system. Projekt został pozytywnie odebrany, szczególnie przez młodych ludzi – marka stała się nie tylko znana i lubiana, ale przede wszystkim kupowana. Rebranding Rainbow otrzymał nagrodę REBRAND 100® Global Awards 2018, prestiżowe wyróżnienie za najbardziej efektywne i wpływowe projekty zmiany wizerunku na świecie.

Podczas praca nad marką zaproponowaliśmy również nową strukturę i szatę graficzną katalogów wycieczkowych. Stanowią one ważne narzędzie sprzedażowe dla Rainbow, dlatego zdecydowaliśmy, że muszą być nie tylko informacyjne, ale i wizerunkowe. Nowy rebranding i standaryzacja znacznie obniżają koszty i czas przygotowywania kolejnych materiałów marki, co sprawia, że inwestycja szybko się zwraca.

Stworzyliśmy żyjącą tożsamość – coś, do czego dążą wszystkie silne marki. Marki „żywe” to marki „elastyczne”, czyli zaprojektowane tak, aby bez trudu dostosowywać się do zmieniających się potrzeb komunikacyjnych firmy. To podejście sprawia, że są one od razu rozpoznawane, a ich komunikacja z odbiorcami jest zawsze angażująca i interesująca. Nasze żywe logo wprowadziliśmy w projektach submarek, takich jak Figloklub i Polska Strefa.

Figloklub to oferta Rainbow dla rodzin z dziećmi. Wyselekcjonowane hotele, doświadczeni animatorzy i bogaty program animacji w języku polskim pomagają rozwijać dziecięce pasje, talenty i umiejętności. Logo jednoznacznie wskazuje na touroperatora Rainbow. Podobnie jest z ofertą „Polska Strefa” – pierwszą w Polsce wakacyjną wioską, która dzięki wielu atrakcjom pozwala na spędzenie czasu za granicą w rodzimej atmosferze.

Zanim rebranding zostanie pokazany światu, jest najpierw ujawniany wewnątrz firmy. To moment, kiedy cały zespół rozumie potrzebę zmiany i jej przebieg. W komunikacji do pracowników, pilotów, agentów i rezydentów na całym świecie wykorzystaliśmy spersonalizowane materiały. Przygotowaliśmy handouty opisujące wizualną metamorfozę oraz film przedstawiający idee stojące za nową strategią identyfikacji wizualnej.

Zadbaliśmy, aby ten moment był naprawdę ekscytujący! Wiemy, jak ważne jest czerpanie radości z „dnia zero”, kiedy nowe logo zostaje pokazane światu. I jak ważne jest również to, aby dać pracownikom powody do dumy z nowego wizerunku, a także tematy do rozmów z osobami zainteresowanymi zmianą.

W ostatnim kroku procesu zmiany powstał podręcznik marki. To dokument, który standaryzuje i inspiruje, zapewnia spójność wizualną we wszystkich kanałach komunikacji i materiałach marketingowych. Podręcznik zawiera szablony i elementy marki oparte na unikalnych kształtach, do wykorzystania w niemal każdym projekcie. Dzięki manualowi procesy projektowe są usprawnione, a jakość brandingu kontrolowana, przypominając wszystkim, na czym polega system identyfikacji wizualnej.

Podsumowanie

Nowy branding marki Rainbow odzwierciedla różnorodność oferty, zachowując jednocześnie spójność oraz radosny, wakacyjny charakter marki. Marka touroperatora stała się wyrazista i rozpoznawalna, a stworzony system jest elastyczny, przez co dobrze sprawdza się w codziennej praktyce marketingowej. Nowe logo, dedykowany font i eRka jako kształt to wyraziste elementy kodyfikacji marki, zapobiegają naśladownictwu i kojarzone są wyłącznie z ofertą Rainbow.

Referencje

Naszą współpracę śmiało nazywam sukcesem. Nie minął rok odkąd zmieniliśmy znak, a już nie mogę sobie wyobrazić powrotu do poprzedniej identyfikacji i z trudem przychodzi mi myślenie, że kiedyś wyglądaliśmy zupełnie inaczej. Brawa dla całego zespołu! Polecam usługi firmy PBD jako partnera na polu kreowania wizerunku marki.


Grzegorz Baszczyński
Prezes Zarządu
Następny projekt
Accen Fall Arrest
Lider systemów chroniących przed upadkiem

Koszyk

Zamknij