Marka w kryzysie

Kiedy zaczynamy mówić o kryzysie w życiu marki? Gdy zarząd przeczuwa, że akcje firmy są niedoszacowane. Jej opakowanie przestało się wyróżniać albo konkurenci nagle zaczęli prezentować się lepiej, na dodatek ich sprzedaż rośnie. Rewitalizacja czeka również firmy, których działania marketingowe powoli przestają być spójne, a chciałyby komunikować, że są jedną globalną marką.

Klient chętniej wybiera marki o wiarygodnym wizerunku – dobry i mądry design sprawia, że marka opiera się kryzysowi. Wyższa wartość postrzegana pozwala na podniesienie cen, a nawet zwrócenie się ku nowym rynkom – obsługującym Klientów o zasobniejszych portfelach. Dlatego, kiedy rozwój biznesu spowalnia, warto zadać sobie kilka pytań. Czy odpowiednio eksponujemy wartości marki? Czy potrafimy nadążyć nad dynamicznie ewoluującym otoczeniem? Jak dobrze znamy i rozumiemy potrzeby naszych odbiorców? Czy nasza strategia nie wymaga adaptacji do zmieniających się uwarunkowań mikro i makrootoczenia? Jeżeli odpowiedź na choć jedno z tych pytań budzi wątpliwości warto rozważyć nasze wsparcie. Skorzystały z niego między innymi firmy takie jak ePruf S. A. (Pelion Healthcare Group), spółka która zdecydowała się wzmocnić swoją pozycję rynkową marką 60+, czy też marka chińskiego producenta akcesoriów fotograficznych Phottix Ltd., który z odświeżonym wizerunkiem wkroczył z sukcesem na rynek europejski i amerykański.

Nasza oferta wzmacniająca markę to:

Identyfikacja źródeł kryzysu

Rewitalizacja marki w kryzysie wiąże się najczęściej z mniejszymi nakładami, ryzykiem oraz krótszym czasem działań komunikujących zmiany, niż ma to miejsce w przypadku wprowadzenia nowej marki na rynek. Jeśli marka jest od lat obecna w świadomości odbiorców, cieszy się wysoką świadomością i lojalnością dotychczasowych użytkowników – być może, aby doprowadzić do wzrostu sprzedaży, należy skupić się jedynie na zwiększeniu postrzeganej jakości marki. Jeśli jednak przyczyny kryzysu leżą głębiej, tkwią u podstaw nagłych zmian w prawie, agresywnych ruchów konkurencji, lub związane są z wejściem marki na nowe rynki geograficzne – sytuacja wymaga kompleksowego podejścia – konieczne staje się zdefiniowanie źródeł kryzysu i zaplanowanie działań zapobiegającym wpadkom w perspektywie długofalowej.

Redefinicja strategii marki

Kryzys dyktuje nowe reguły gry. Nadal istotne jest to, co nasza marka może zaoferować szerokiej publiczności, jednakże ważniejsze staje się – na jakie działania pozwala jej otoczenie konkurencyjne, prawne lub kulturowe. Marce w kryzysie pomagamy odnaleźć i na nowo zdefiniować wszystko to, co decyduje o jej wyjątkowości, przede wszystkim w kontekście ewoluujących preferencji rynkowych i środowiska, w którym przyszło jej walczyć o silniejszą pozycję. Proces planowania marki pozwala określić jej mocne strony oraz unikalny charakter, który przełożony na konkretne rozwiązanie kreatywne sprawi, że marka ponownie nabierze swojej wyrazistości.

Lifting / nowe logo

Mimo, że ludzie komunikują się przede wszystkim werbalnie, to intepretują rzeczywistość za pomocą tego, co widzą. W otoczeniu orientujemy się głównie za pomocą wzroku, czytamy kształty, kolory i gesty – dlatego tak ważne jest manifestować zmiany przede wszystkim w aspekcie wizualnym. Nowy znak firmowy przywoła nowy przekaz marki i zaszczepi w umyśle obserwującego informacje o tym, jak zmienia się marka, i że zmienia się na lepsze. Wierzymy, że dla marek w kryzysie od nowatorstwa znaku ważniejszy jest przekaz: aluzje kulturowe, związane z historią marki lub odzwierciedlające jej nowe pozycjonowanie. Nienaganna kompozycja świadczy o profesjonalizmie i stawia markę w lepszym świetle. Dobry znak staje się doświadczeniem wizualnym, które łatwo zapamiętać i rozpoznać, gdy spotkamy się z nią po raz kolejny.

Rebranding – wzmocnienie struktury marki

Przyszłości nie można przewidzieć, ale można się do niej przygotować. W dobie dynamicznych transformacji i nowych technologii gdzie marketingu nie sposób już planować na lata, to właśnie branding i marka stanowią uniwersalną gwarancję niezmiennej jakości oferowanych produktów czy usług. To marka i jej zawsze dotrzymywane obietnice zaczynają decydować o przewadze konkurencyjnej i budują trzon, wokół którego planowane są wszelkie działania marketingowe przedsiębiorstwa. W procesie rebrandingu dbamy by za zmianą wizerunku marki stała ponadczasowa myśl, idea, intencja, która za pomocą języka obrazu zaprezentuje również obecne interesy firmy. W kryzysie kluczowy jest autentyczny przekaz oraz komunikowanie prawdziwych korzyści, które zostaną docenione.

Optymalizacja stosowanego SIW / nowy system

Marka wychodząca z kryzysu musi być charakterystyczna. W Politański Brand Design kładziemy szczególny nacisk na aspekt wizualny marki. Sprawiamy, że marka komunikuje wybrane przez nas treści. Każdy szczegół musi być doskonały, a zasady projektowania poszczególnych materiałów i rozwijania systemu identyfikacji zebrane i precyzyjnie opisane w Księdze SIW. Poprawnie, to już za mało. Dziś silnym wyróżnikiem jest tylko doskonała jakość oraz bezwzględna spójność każdego projektu. Dlatego z markami w kryzysie zostajemy na dłużej, nie zgadzamy się na półśrodki i kompromisy, pilnujemy by wspólnie przez nas opracowany „look and feel” nie zatracił się lub nie uległ zniekształceniu w procesie projektowania, lecz budował nową, silną i pozytywną relację między marką, a Klientem.

Materiały towarzyszące / Internet

W kryzysie przetrwają marki, które rozumieją, że to nie kontent, ale relacje między ludźmi są najważniejsze. Na bezludną wyspę nie zabierzemy nawet najciekawszej gazety traktującej o naszym hobby, prędzej zdecydujemy się na rodzinę, przyjaciół, partnera – tych, z którymi będziemy mogli na ten temat porozmawiać. Dzisiaj marki muszą akceptować fakt, że to nie działy marketingu, ale ludzie dla ludzi tworzą całe światy. Dzieje się to szczególnie szybko i skutecznie poprzez działania online, publikacje internetowe, media społecznościowe i blogi. Jeśli marka pragnie zaistnieć w zbiorowej świadomości swoich odbiorców i decyduje się na druki wizerunkowe, publikacje custom publishing oraz szeroko rozumianą obecność w Internecie, to powinna dać ludziom prawdziwy powód, dla którego stanie się częścią ich świata. Dlatego też markom w kryzysie pomagamy, nie tylko dostarczać ciekawych i atrakcyjnych treści, ale przede wszystkim angażować ludzi w dialog miedzy sobą.

Redesign / nowa strona internetowa

Marki przechodzące kryzys często decydują się radykalne działania wizerunkowe. Repozycjonowanie może wiązać się ze zmianą nazwy, co przekłada się na zakup nowej domeny. Dlatego już podczas poszukiwania nazwy dbamy o to, by zakup adresu .com lub .pl był rzeczywiście możliwy. Pamiętamy również, że dobra www to nie tylko nowa grafika w nowym systemie identyfikacji. Strona wizualna jest równie ważna jak treści wynikające z nowej strategii komunikacji marki, odzwierciedlające jej pozycjonowanie, czy użyteczność i przyjazność serwisu. Projektujemy strony responsywne (dostosowane do urządzeń mobilnych), przyjazne działaniom SEO oraz dostarczające każdemu użytkownikowi konkretnych, użytecznych informacji w zrozumiały i czytelny sposób zgodnie z najlepszymi praktykami UX.

Projekt nowej linii opakowań

Markom tracącym pozycję rynkową proponujemy nową linię graficzną opakowań. Marka w kryzysie nie może ryzykować zmniejszenia sprzedaż produktów. Podczas gdy gracze o stabilnej pozycji rynkowej najczęściej wyznają zasadę konsekwentnego komunikowania wartości jakie doprowadziły do ich sukcesu i często liftingują opakowania, to marki „kryzysowe”, tracące udziały rynkowe, powinny powrócić do starej, dobrze nam znanej maksymy „wyróżnij się albo zgiń”. Walka o klienta odbywa się w sklepie, tam gdzie kupują nowi jak i dotychczasowi nabywcy danej marki. Dlatego dbamy o to, by zmiana linii opakowań wspierały odpowiednie działania merchandisingowe skierowane do obu grup docelowych. Proponujemy, aby metamorfoza opakowań odbyła się się tak, by skutecznie odświeżyć jej wizerunek, jednocześnie nie zapominając o dotychczasowych, wiernych nabywcach, których nie warto straszyć zbyt inwazyjnym odwróceniem się od jej korzeni.

Nadzór produkcyjny

Współpracujemy z drukarniami o różnych profilach i specjalizacjach. Szeroka wiedza techniczna i znajomość nowoczesnych technik pozwala nam zaproponować optymalne rozwiązania poligraficzne. Doradzamy w kwestiach wyboru rodziny papierów, kontrolujemy zgodność druku z zaakceptowanym przez Klienta proofem. Szczególny nacisk kładziemy na pierwszy druk. Chcemy aby Klient wiedział jakiego efektu należy oczekiwać podczas samodzielnej współpracy z drukarnią w przyszłości.